Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC)

Immersive Experciences (IX) spelen een belangrijke rol in grote digitale veranderingen en hebben aanzienlijke gevolgen voor ons dagelijks leven, werk, onderwijs en ontspanning. Een 'Immersive Experience' betekent letterlijk een meeslepende ervaring. Een IX dompelt ons zintuigelijk onder in een alternatieve, digitaal gecreëerde realiteit, denk aan virtual reality, 360 graden beeld/video, augmented reality, chatbots, interacterende animatie en games. 
Het project Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC) richt zich op het versterken van de bedrijfstak gericht op Immersive Experiences (IX). CIIIC adresseert de knelpunten die een Nederlandse koppositie in IX bedreigen en kijkt naar toepassingen ervan in cultuur, gaming, media en entertainment, evenementen, maakindustrie, gebouwde omgeving en overheidsdiensten.

Waaraan werkt het project?

CIIIC werkt aan de ontwikkeling van IX Labs, nieuwe kennis en nieuwe methodes, de opleiding van professionals en experimenten voor nieuwe IX-toepassingen. CIIIC hanteert hierbij een integrale aanpak. Het project bouwt voort op de ontwerpkracht en het bereik van de creatieve industrie, de media en de cultuursector, en stelt hen in staat de potentiële groei van content voor Immersive Experiences in Nederland te realiseren.

Wat is het budget?

Zakje met geld Financiering toegekend 102,3 miljoen. Voorwaardelijk toegekend 97,7. Reservering n.v.t. Bedragen in miljoenen euro's

Wat zijn de beoogde resultaten van het project?

  • Ruim 260 projecten op het gebied van kennis en methoden. 
  • 12 leergemeenschappen die menselijk kapitaal versterken. 
  • 30 trainingen. 
  • 10.000 scholingsvouchers. 
  • 14 hubs voor IX-innovatie, onderzoek en realisatie: de IX-labs. 
  • 360 haalbaarheidsstudies en 180 prototypeprojecten voor innovatie-demonstratieprojecten.

Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?

  • Het project draagt bij aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland doordat het leidt tot een toename van het aantal mensen dat werkzaam is op het vlak van IX. Dit wordt bereikt door inzet op mensen die creatieve opleidingen hebben gevolgd. Denk aan gaming, ontwerp en/of AV. 
  • Daarnaast versterkt dit project het ecosysteem rond IX: een snel groeiende bedrijfstak. 
  • Bij de innovatie- en demonstratieprojecten wordt ingezet op maatschappelijk relevante toepassingen.

Overzicht van het project

Waar vindt u actuele informatie over het project?

Kijk voor actuele informatie over het project op de website van CLICKNL