Luchtvaart in Transitie
Luchtvaart in Transitie (LiT) is een meerjarig programma gericht op het verduurzamen van de Nederlandse luchtvaartsector naar een klimaatneutrale Nederlandse luchtvaart in 2050. Het neemt knelpunten zoals grote risicovolle schaalsprongen in technologie voor toepassing van waterstof als energiedrager, weg. Daarnaast richt het project zich op doorbraaktechnologieën voor ultra-efficiënte vliegtuigontwikkeling, samen met het bijbehorend onderzoek op lange termijn en aangrenzende activiteiten.
Waaraan werkt het project?
Het project wil Nederland positioneren als één van de duurzaamheidspioniers in Europa. Zo krijgt Nederland een koploperpositie op geselecteerde innovaties en kunnen innovaties internationaal worden vermarkt. LiT werkt aan een groot aantal deelprojecten. Enkele voorbeelden zijn:
- Geavanceerde elektrische bekabeling - Dit project beoogt geavanceerde hoogvermogen bekabelingssystemen te ontwikkelen voor een hoger elektrisch vermogen voor hybride-elektrische vliegtuigen en waterstof-brandstofcelsystemen.
- Lichtgewicht composieten en constructies - In dit project werken Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen samen aan het ontwikkelen van innovatieve productietechnologieën voor complexe thermoplast composietonderdelen en geïntegreerde constructie.
- Human Capital Agenda - Zonder voldoende en adequaat geschoold personeel loopt de transitie vertraging op. Er worden hier meerdere activiteiten voor ondernomen.
Wat is het budget?
Wat zijn de beoogde resultaten van het project?
- LiT wil 6.924 VTE (voltijdequivalenten) creëren in 2035.
- LiT beoogt een omzet van € 3,5 miljard te genereren in 2035.
- LiT beoogt 50 start ups te helpen ontwikkelen in 2035.
- LiT wil 103 doorbraaktechnologieën ontwikkelen in 2035.
- Doel is dat 60 mkb-bedrijven deelnemen aan LiT in 2035.
- Het ontwerpen, ombouwen, testen en evalueren van een waterstofbrandstofcel elektrische aandrijflijn in een Dash 8-300 demonstratievliegtuig is gelukt in 2028.
- Het ontwikkelen van materialen, productietechnologieën en constructies voor ultra-efficiënte vliegtuigen die kosten competitief zijn (gereed in 2028).
- Nieuwe thermische en pneumatische systemen voor de toepassing van waterstof-elektrische aandrijflijnen aan boord van toekomstige vliegtuigen met lage emissies (in 2028).
Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?
- De belangrijkste verwachte economische effecten komen voort uit een duurzame groei van de vliegtuigmaakindustrie (bouw, onderhoud, retrofitting en reparatie).
- Het LiT programma draagt bij aan een actief en gezond luchtvaart ecosysteem en door de innovatie-infrastructuur en valorisatie zullen naar verwachting meer start-ups opgericht worden en meer spin-offs ontstaan. Deze start-ups zullen naar verwachting vervolgens ook een goede connectie met de markt hebben en daardoor sneller kunnen groeien.
- De belangrijkste verwachte maatschappelijke effecten van het versneld verduurzamen van de luchtvaart is een reductie van de uitstoot van CO2.
Het project Luchtvaart in Transitie aan het woord
In onderstaande video vertelt directeur Ron van Manen meer over het project:
De luchtvaartsector moet veel sneller en veel verder verduurzamen dan business as usual om haar license to operate te behouden. Als stip op de horizon geldt: klimaatneutraal in 2050. Dankzij de bijdrage van het groeifonds aan Luchtvaart in Transitie kunnen Nederlandse kennisinstellingen, grote bedrijven en MKB’s de disruptieve technologieën ontwikkelen, zoals vliegen op waterstof, zoals lichtgewicht materialen, en geavanceerde systemen die nodig zijn om die transitie te bereiken. Dit levert enorme economische kansen op. En samen gaan wij mede de toekomst van de luchtvaart veiligstellen.
Bekijk ook het praktijkverhaal over LiT met Chantale Evertsz
"Technologie ontwikkelen die eindproducenten van vliegtuigen ook op hun toestellen kunnen gebruiken"
Overzicht van het project
Waar vindt u actuele informatie over het project?
Actuele informatie over het project is te vinden op de website van Luchtvaart in Transitie.