NOLAI

Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs neemt de laatste jaren sterk toe, aangezien AI veel kansen biedt om het onderwijs te verrijken en toegankelijker te maken. Om AI goed in te zetten, is er verder onderzoek nodig. Voor dit onderzoek is het Nationaal Onderwijslab (NOLAI) opgericht. In dit lab werken leraren, schoolleiders, schoolbestuurders, lerarenopleiders en mensen uit het bedrijfsleven samen met wetenschappers om de kwaliteit van basis- en voortgezet (speciaal) onderwijs te verbeteren met slimme technologie. Wereldwijd is dit het eerste publiek gefinancierde lab op het gebied van digitale onderwijsinnovaties. 

Waaraan werkt het project?

Het doel is om te zorgen voor digitale innovaties waar iedere leerling in het primair en voortgezet onderwijs mee vooruit kan.
NOLAI werkt daarom aan: 

  • het ontwikkelen van digitale, intelligente onderwijsinnovaties gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs; en 
  • het inzichtelijk maken van de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van digitale onderwijsinnovaties. Het lab ontwikkelt prototypes voor concrete AI-toepassingen in het onderwijs. Zowel om het leerproces zelf te ondersteunen, als om leerkrachten te ondersteunen in hun werkzaamheden. 

Wat is het budget?

Zakje met geld financiering toegekend 91,5 miljoen, voorwaardelijk toegekend 51,1, reservering n.v.t., Bedragen in miljoenen euro's

Wat zijn de beoogde resultaten van het project?

NOLAI wil de volgende resultaten bereiken:

  • 77 co-creatieprojecten succesvol afronden. Dit geeft een belangrijke impuls aan het ontwikkelen van effectieve AI-toepassingen voor het funderend onderwijs. Hierdoor worden leerlingen beter ondersteund in hun leerproces en worden leraren beter ondersteund in het effectief lesgeven. 
  • 15 gevalideerde intelligente educatieve technologieën introduceren. 
  • Minimaal 9 AI-producten  gedemonstreerd in onderwijsomgeving.

Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?

Het Nationaal Onderwijslab verhoogt de kwaliteit van het onderwijs door digitale innovaties. Dit heeft een positief effect op de economische groei en de maatschappelijke impact in Nederland op de lange termijn. Concrete effecten zijn:

  • Het menselijk kapitaal (maatstaf voor de hoeveelheid kennis en kunde die de bevolking heeft) in Nederland neemt toe;
  • De productiviteit van leraren neemt toe en daarmee neemt het lerarentekort af;
  • Een grotere kansengelijkheid in het onderwijs doordat het makkelijker wordt om onderwijs op maat te leveren; 
  • Meer leerwinst en minder uitval onder leerlingen.

Het project NOLAI aan het woord

Lees het praktijkverhaal van NOLAI met Inge Molenaar, hoogleraar Onderwijs en Artificiële Intelligentie aan de Radboud Universiteit en algemeen en wetenschappelijk directeur van NOLAI. 

Naast Inge Molenaar is de op AI-gebaseerde kunstinstallatie 'The Spirit Machine' te zien, die teksten schrijft geïnspireerd op het werk van Maria Montessori. Het kunstwerk is tentoongesteld in de Radboud Universiteit.

"We onderzoeken de werking van een adaptief systeem, om kinderen minder te hoeven toetsen. De kinderen zijn dan minder afhankelijk van de uitslag van één toets."

Overzicht van het project

Waar vindt u actuele informatie over het project?

Actuele informatie over het project kunt u vinden op de projectwebsite van NOLAI.

Vlag van de Europese Unie met tekst 'Gefinancierd door de Europese Unie, NextGenerationEU'”.