LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden: “Mensen sterker in het werk, zelfverzekerder, zelfredzamer maken”

Nederland telt ruim 2 miljoen laagopgeleiden en laaggeletterden. Zij hebben een kwetsbare positie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het Nationaal Groeifondsproject LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden biedt hen perspectief op een duurzame baan.  

Dorien Vervest projectleider LLO Collectief bij Taalkracht in een fabrieksomgeving
Dorien Vervest, projectleider LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden bij Taalkracht.

Regionale samenwerking is nodig voor een flexibel en passend onderwijsaanbod

Door de snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is een leven lang ontwikkelen (LLO) van groot belang om aan het werk te blijven. Dorien Vervest is projectleider LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden bij Taalkracht, onderdeel van Summa, een mbo-instelling in Zuidoost-Brabant. “We zien dat de huidige infrastructuur van werken en leren ontoereikend is voor laagopgeleiden en laaggeletterden. Zij nemen nauwelijks deel aan scholingsprogramma’s. Er is een regionale samenwerking nodig om een flexibel en passend onderwijsaanbod te creëren dat aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden.”

Scholing op maat bieden

Het aanbod van deze maatwerk scholing in de regio wordt gerealiseerd door het project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden. Dit gebeurt in pilotregio’s waarin onderwijsaanbieders, bedrijven, overheden en andere partijen nagaan hoe ze deze doelgroep duurzaam kunnen werven en welke scholing het beste bij hen past. Vervest is betrokken bij Sterker in het werk, een van de eerste twee regionale pilots. Penvoerder is Summa, samen met Taalkracht actief in De achthonderd: een publiek-private netwerkorganisatie waarin zij met diverse andere partijen samenwerken om de positie van kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt te versterken.

Via werkgevers de doelgroep benaderen

“In onze pilot hebben we samen met onze partners van de achthonderd een nieuwe aanpak ontwikkeld die heel succesvol is gebleken”, zegt Vervest. “Die bestaat uit twee onderdelen. Om laaggeletterde werknemers te bereiken, focussen we ons primair op hun werkgevers. Met hen gaan we in gesprek om de doelgroep binnen hun organisatie te identificeren, de voordelen voor hen en werknemers inzichtelijk te maken en leertrajecten te ontwikkelen. Hierin komen naast de voor het bedrijf gewenste vakvaardigheden ook basisvaardigheden aan bod, zoals lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Daarnaast is coaching een vast onderdeel. Deze elementen hebben we opgenomen in een digitale leeromgeving en zijn opschaalbaar. Zo kunnen meerdere sectoren en onderwijsinstellingen in Nederland er gebruik van maken.”

Sterk gemotiveerde kandidaten 

“Een voorbeeld van wat de trajecten opleveren is te zien bij Jolanda, een kandidaat van zorginstelling Vitalis”, zegt Vervest. “Vitalis wilde haar laagopgeleide praktisch uitvoerend medewerkers van de huishoudelijke dienst vaardiger maken in rapporteren en communiceren. Hierdoor worden ze breder en beter inzetbaar en hebben ze doorgroei- en ontwikkelkansen. In een leertraject op maat werkte Jolanda aan deze vakgerichte en basisvaardigheden. Ze ontwikkelde zich hiermee ook persoonlijk en leerde bijvoorbeeld digivaardig te zijn, wat goed was voor haar zelfvertrouwen en zelfredzaamheid op haar werk en daarbuiten.” Door onze vraaggestuurde benadering zijn kandidaten als Jolanda echt gemotiveerd. Via werkgevers weten we hen beter dan voorheen te identificeren, we brengen hun behoefte in kaart door te focussen op wat ze willen en kunnen.

Goed voor maatschappij en economie

Na hun leertraject voelen deelnemers zich zelfverzekerder, presteren beter en zijn zelfredzamer. “Ze werken veiliger, zijn breder inzetbaar, kunnen beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen, vallen minder vaak uit, werken beter samen met collega’s en klanten en zijn productiever”, zegt Vervest. “Ze kiezen vaak voor verdere scholing in combinatie met hun werk. De leertrajecten uit onze pilot vormen de eerste stap in hun verdere professionele ontwikkeling. Ook weten we dat mensen die zich kunnen ontwikkelen, beter participeren in de samenleving. Dat helpt om de sociale kloof in de samenleving te verkleinen. Dit heeft dus grote economische en maatschappelijke voordelen.”

Opschalen en uitrollen

Inmiddels lopen bij 18 grotere en mkb-bedrijven leertrajecten waaraan 155 mensen deelnemen. “Bij nog eens 10 bedrijven worden trajecten voorbereid. “Bijzonder is dat één derde van hen laaggeletterden zijn met Nederlands als moedertaal. Het is echt een doorbraak geweest om deze doelgroep te bereiken. ”De steun van het Nationaal Groeifonds heeft daarin het verschil gemaakt. Daarmee konden we de ontwikkeling van onze aanpak financieren, maar ook bedrijven benaderen en nieuwe leertrajecten, studiematerialen en een leeromgeving opzetten. “Met bedrijven en onze partners binnen De achthonderd willen we de positieve uitkomsten van de pilot opschalen en verduurzamen. Zodat de pilot geen eenmalig succes is, maar nog veel meer bedrijven en medewerkers hier de vruchten van kunnen plukken.”

Meer weten?

Lees meer over het programma op de projectpagina van LLO collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden of lees de andere verhalen achter succesvolle en impactvolle projecten vanuit het fonds.