Nationaal Onderwijslab

Het gebruik van adaptieve technologie in het klaslokaal is de laatste jaren sterk toegenomen. Om kansen te benutten en ongewenste effecten te voorkomen is regie op digitalisering van het onderwijs nodig. Deze regie wordt bereikt door met publieke middelen te investeren in digitale innovaties. In het Nationaal Onderwijslab werken scholen, wetenschappers en aanbieders aan digitale onderwijsinnovaties. 

Waarin investeert het Nationaal Groeifonds?

Artificiële intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in de samenleving en daarmee ook in het onderwijs. Deze vorm van technologie biedt kansen om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren. Er zijn ook risico’s. Om de innovaties in deze technologie op een goede manier te ontwikkelen investeert het Nationaal Groeifonds in het Onderwijslab. Het doel is om te zorgen voor digitale innovaties waar iedere leerling in het primair en voortgezet onderwijs mee vooruit kan. Wereldwijd is dit het eerste publiek gefinancierde lab op het gebied van digitale onderwijsinnovaties.  

Budget

Voor dit project is in totaal € 143 miljoen toegekend uit het Nationaal Groeifonds, waarvan € 51,1 miljoen voorwaardelijk.

Bijdrage aan economische groei in Nederland

Door digitale innovaties te richten op het verhogen van de kwaliteit van onderwijs wil Nationaal Onderwijslab de economische groei van Nederland op de lange termijn vergroten. Dit project draagt bij aan de onderwijskwaliteit doordat kunstmatige intelligentie bijdraagt aan:

  • meer maatwerk in de klas; 
  • het vergroten van de motivatie van leerlingen;
  • meer leerwinst en uitval voorkomt; 
  • uiteindelijk grotere kansengelijkheid.

Daarnaast zorgt digitale innovatie voor het vrijspelen van les- en voorbereidingstijd. Dit verhoogt de onderwijskwaliteit doordat er meer tijd is voor individuele begeleiding. En het maakt het beroep van leraren aantrekkelijker. Ook neemt de digitale geletterdheid onder scholen en leerlingen toe als er wordt gewerkt met verschillende digitale toepassingen.

Wie leidt het project?

De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken zijn verantwoordelijk voor het project. Om het project te realiseren, werkt het Nationaal Onderwijslab samen met scholen, wetenschappers en aanbieders.  

Status

Dit project bevindt zich in de pilotfase voor opschaling. Met de oprichting van het Nationaal OnderwijsLab Artificiële Intelligentie (NOLAI) is een eerste belangrijke stap gezet om het onderwijsveld, bedrijfsleven en wetenschappers actief te betrekken bij de ontwikkeling van intelligente educatieve technologieën (Technology Readiness Levels 4 t/m 6). 

In het co-creatieprogramma zijn de eerste 15 co-creatie projecten gestart waarin onderwijs, bedrijfsleven en wetenschap nieuwe AI prototypes voor het funderend onderwijs ontwikkelen. 

Wat doet het wetenschappelijk programma?  
•    het maakt de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van AI in onderwijs inzichtelijk; 
•    het zorgt voor de toepassing van bestaande kennis in de co-creatie projecten; 
•    het ontwikkelt nieuwe kennis over AI in onderwijs op vijf focusgebieden. 

De ontwikkelde prototypes zijn na 3 jaar in het co-creatieprogramma nog niet klaar voor grootschalige implementatie in het funderend onderwijs. Het ingediende opschalingsplan bouwt voort op de huidige NOLAI programma's met als doel de duurzame implementatie van intelligente educatieve producten en brede marktintroductie (Technology Readiness Levels 7 t/m 9).

Meer informatie

Vlag van de Europese Unie met tekst 'Gefinancierd door de Europese Unie'

Zie ook

Lees hier het praktijkverhaal van Nationaal Onderwijslab