Digitale Infrastructuur Logistiek
Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) draagt bij aan een transparante, robuuste en efficiënte logistieke keten in Nederland. DIL richt zich op de ontwikkeling en toepassing van een afsprakenstelsel voor beheerst digitaal zaken doen tussen partijen in de logistieke keten. Denk hierbij aan: vervoerders, verladers, toezichthouders, expediteurs en overslagterminals. Het project DIL zorgt onder andere voor voorbeeld-software, toepassingen in ‘Living Labs’, met daarbij direct waarde voor de keten, en het vergroten van digitale vaardigheden bij mkb’ers in het goederenvervoer via het initiatief logistiekdigitaal.nl
Waaraan werkt het project?
DIL ontwikkelt een digitale infrastructuur. Daarbij worden afspraken gemaakt over het gebruik en de implementatie. In 2024 zijn de basisprincipes, IT-architectuur en bouwblokken van de digitale infrastructuur vastgesteld en dit maakt veilig datadelen mogelijk. De eerste Living Labs in het Maritieme en Luchtvracht domein (voornamelijk rond de zeehaven Rotterdam en Schiphol Airport) zijn al in gebruik. Daarnaast is er nog een groot aantal nieuwe living labs in voorbereiding
Wat is het budget?
Wat zijn de beoogde resultaten van het project?
- Minimaal 1.750 mkb-bedrijven uit de logistieke keten werken met minimaal één toepassing voor data delen volgens de principes van de BDI.
- DIL realiseert een stijging van de efficiencywinst van ongeveer € 100 miljoen middels een efficiencyverbetering van 1 tot 3%.
- 8 zeehavens maken gebruik van de datastromen in Living Lab ‘Delen van geplande aankomst- en vertrekmomenten van zeeschepen’, waarbij data over 60.000 scheepsbewegingen is ontsloten.
- 80% van het containervolume in de Rotterdamse Haven sluit aan op de havenbrede RTO (Ruimte Tijdelijke Opslag) uit Living Lab ‘Cargo Tracking System Containers’.
- 80% van de logistieke mkb-ketenpartijen die door DIL zijn bereikt, hebben hun bewustzijn van de meerwaarde van het digitaal zakendoen vergroot. 30% van de logistieke mkb-bedrijven is digital ready en werkt datagedreven.
- Eén of meer principes van de BDI is door 5.000 van de potentiële gebruikers in de logistieke keten geadopteerd. En 2.450 nieuwe partijen delen digitaal informatie over goederenvervoer met hulp van BDI-componenten.
Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?
- DIL zorgt ervoor dat datagedreven logistiek sneller en efficiënter tot stand komt. Digitalisering leidt tot belangrijke efficiencywinsten: in het transport van goederen, in de opslag, en in de administratieve afhandeling van de stromen. Door deze efficiencyverbeteringen verbetert de concurrentiepositie van de deelnemende bedrijven en dat zal zich vertalen in onder andere meer omzet en meer export.
- De productiviteitsverbeteringen hebben vooral te maken met het verminderen van de inefficiënties, zoals leegrijdende vrachtwagens, onnodige wachttijden bij terminals hoge administratieve lasten en ladingdiefstal.
- De logistiek kan worden verbeterd: DIL leidt tot een hogere beladingsgraad van vrachtwagens en planners kunnen beter keuzes maken, waardoor ze naar verwachting vaker voor andere modaliteiten dan wegtransport zullen kiezen (modal shift). Dit zorgt voor minder CO2- en stikstof-uitstoot, minder congestie en minder ongelukken op de weg.
Het project Digitale Infrastructuur Logistiek aan het woord
Lees ook het praktijkverhaal over DIL met Sjoerd Boot, clustercoördinator bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Johan Kerver van Ondernemingsvereniging evofenedex.
"Zonder reisgegevens weten ondernemers de optimale route niet. Dan is het begrijpelijk dat je al snel kiest voor de makkelijke, maar ook meer vervuilende weg."
Overzicht van het project
Waar vindt u actuele informatie over het project?
Actuele informatie over het project is te vinden op de website van Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)