NPuls (voorheen Digitaliseringsimpuls onderwijs NL)

Npuls is het samenwerkingsprogramma van het (publieke) mbo-, hbo- en wo-onderwijs in Nederland, en de IT-coöperatie SURF. Door intensieve samenwerking en de focus op organisatie van het onderwijs en kennisontwikkelen, zijn onderwijsinstellingen in staat het onderwijs zó te organiseren dat het ingericht is op de behoeften van de lerende. Het doel van het project is: het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de wendbaarheid en toegankelijkheid van het onderwijs(-aanbod) en het verbeteren van de digitale vaardigheden van lerenden en docenten.

Waaraan werkt het project?

Het project werkt aan een gezamenlijke ICT-infrastructuur en een kennisinfrastructuur voor de sector. In de 1e fase van het project richten onderwijsinstellingen ieder een eigen Center for Teaching & Learning in. Daar kunnen docenten(teams) van de betreffende onderwijsinstelling terecht voor advies en training over het (her)vormen van hun onderwijs. Het is de ambitie dat in de komende 8 jaar alle 113 instellingen zo’n Center hebben ingericht. 
Daarnaast starten 2 landelijke transformatiehubs om kennis, innovatie- en ontwikkelkracht van onderwijs, onderzoek, en publieke en private partijen te bundelen. Samen experimenteren zij om complexe vraagstukken op te lossen. 

Daarnaast starten 2 landelijke transformatiehubs om kennis, innovatie- en ontwikkelkracht van onderwijs, onderzoek, en publieke en private partijen te bundelen. Samen experimenteren zij om complexe vraagstukken op te lossen. Door intensieve samenwerking en de focus op organisatie van het onderwijs en kennisontwikkelen, zijn onderwijsinstellingen in staat het onderwijs zó te organiseren dat het ingericht is op de behoeften van de (individuele) lerende. 

Wat is het budget?

Zakje met geld financiering toegekend 140 miljoen, voorwaardelijk toegekend 420 mln, reservering n.v.t. Bedragen in miljoenen euro's

Wat zijn de beoogde resultaten van het project?

  • Nieuwe of significant uitgebreide Centers for teaching and learning: de centrale plek bínnen een onderwijsinstelling waar onderwijsprofessionals terecht kunnen voor advies, training en nieuwe kennis voor het verbeteren van hun onderwijs. 
  • Technische toepassingen voor identificatie gebonden aan het individu in plaats van aan de onderwijsinstelling. Ook levert het technische toepassingen voor certificaten voor kortlopend en wendbaar onderwijs zoals microcredentials en edubadges op.
  • Een steeds beter toegankelijk ecosysteem voor het delen en vinden van (open) digitale leermaterialen. 
  • Online communities, een vraagbaak en een gemeenschappelijke sectorvisie op het gebruik van AI in het onderwijs.

Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?

  • Effectiever gebruik van digitalisering in het mbo, hbo en wo verbetert zowel de kwaliteit als de productiviteit van het onderwijs . Hogere kwaliteit leidt tot meer menselijk kapitaal. Hogere productiviteit leidt tot beter onderwijs voor dezelfde hoeveelheid geld. 
  • Digitalisering helpt om meer gepersonaliseerd leren mogelijk te maken, waardoor de motivatie onder studenten toeneemt en meer studenten beter tot hun recht komen in het onderwijs. Dit draagt bij aan de kansengelijkheid. 
  • Digitalisering leidt tot het overnemen van taken van de docent, waardoor de docent kan focussen op kerntaken zoals begeleiding.
     

Overzicht van het project

Waar vindt u actuele informatie over het project?

Kijk voor actuele informatie op de website van Npuls.

Vlag van de Europese Unie met tekst 'Gefinancierd door de Europese Unie'