Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH)

Doordat de zorgvraag stijgt en de personeelskrapte steeds verder oploopt, wordt er in 2030 een tekort aan (pre-)operatieve capaciteit van 20% verwacht. Er is voldoende animo om aan een opleiding te beginnen, maar er is te weinig capaciteit om snel en effectief personeel op te leiden. DUTCH heeft als doel om de zorgopleidingen in Nederland zodanig te transformeren dat sneller en effectiever zorgpersoneel opgeleid kan worden.

Waaraan werkt het project?

De acties van het project zijn gericht op het vergroten van opleidingscapaciteit en het verhogen van uitgestroomde opgeleiden. Daarbij biedt het project voldoende bij- en nascholing in het kader van deskundigheidsbevordering en loopbaanontwikkeling.  

DUTCH ontwikkelt oplossingen om een deel van de huidige praktijkuren in de opleidingen tot operatieassistent, anesthesiemedewerker en radiodiagnostisch laborant aan te bieden in de vorm van fysieke en virtuele simulatie. Met digitalisatie, virtualisatie en simulatie kan effectiever en met grotere capaciteit worden opgeleid en bijgeschoold.

Budget

Zakje met geld Financiering toegekend 48 miljoen. Voorwaardelijk toegekend 84mln. Reservering n.v.t. Bedragen in miljoenen euro's

Wat zijn de beoogde resultaten van het project?

  • DUTCH ontwikkelt de mogelijkheden om 50% van de huidige praktijkuren in de opleidingen tot operatieassistent (OA), anesthesiemedewerker (AM) en radiodiagnostisch laborant (RDL) aan te bieden door middel van fysieke en/of virtuele simulatie. 
  • DUTCH zorgt voor een hogere opleidingscapaciteit, een lagere opleidingsdruk van OK-professionals en radiodiagnostisch laboranten en voor voldoende operatieve en radiologische capaciteit in Nederland. 
  • Het project realiseert blended en modulair opleiden door middel van simulatieonderwijs, een schaalbaar leerplatform en een innovatieve manier van triple-helix-samenwerken. Ook versterkt DUTCH de internationale positie van Nederland op het terrein van Educational Technology (‘EdTech’). Zo kunnen de gesimuleerde toepassingen ook ingezet worden in het kader van leven lang leren om de zorgprofessional te ondersteunen in het uitvoeren van (complexe) zorg. 

Wat zijn de belangrijkste economische en maatschappelijke effecten voor Nederland?

  • Het project leidt tot nieuwe zorgspecifieke opleidingsinstrumenten die nationaal en internationaal vermarkt kunnen worden. Dit leidt tot bedrijvigheid en heeft een direct effect op de bbp-groei. 
  • Het verhogen van de opleidingscapaciteit, het realiseren van kortere opleidingen door verhoogde efficiëntie en het faciliteren van bij- en omscholing, zullen de personele tekorten in de zorg verminderen en het behoud van zorgprofessionals verhogen. 

Overzicht van het project

Waar vindt u actuele informatie over het project?

Actuele informatie over het project is te vinden op de website van DUTCH.